Uit berichten van onder andere het CBS, de Kamer van Koophandel , gaan steeds meer medewerkers uit verschillende sectoren gebukt onder de toenemende werkdruk. De gevolgen worden steeds zichtbaarder. Veel werknemers komen door de werkdruk overspannen thuis te zitten. Als grootste oorzaak wordt het personeelstekort genoemd. Nu denk je misschien neem dan meer personeel aan. Maar is dat echt de oplossing? Het is tijd om in te grijpen. In deze blog leg ik uit hoe het anders kan en je de werkdruk tegengaat. Hoe leidinggevenden samen met werknemers het verschil maken, en dat het echt niet alleen aan hard werken ligt.
Een oplossing voor de grote werkdruk lijkt misschien eenvoudig. Je kunt meer personeel aannemen of zoeken naar een betere balans tussen de werkzaamheden en wat iemand aankan.
Personeel aannemen in deze tijd is niet altijd makkelijk. Er zijn veel vacatures bijgekomen de laatste tijd, maar het aantal werkzoekenden is gedaald. De werkloosheid in ons land is nog nooit zo laag geweest als in 2003. Het CBS concludeert om deze reden dat de verwachting van ondernemers om meer personeel aan te nemen daarom te rooskleurig is.
De volgende oplossing die voor de hand ligt: Een betere balans. Dit is een achterhaalde manier van denken, maar komt helaas nog steeds veel voor bij onder meer bedrijfsartsen. Deze oplossing lost namelijk niets op en brengt op de lange termijn juist meer problemen met zich mee. Want als je werk weghaalt bij een werknemer om die te ontlasten, dan komt dit werk op het bordje van zijn collega. Met het gevolg dat de werkdruk bij deze werknemer toeneemt.
Je denkt misschien, net als vele anderen dat meer personeel aannemen en het verminderen van de werkzaamheden de werkdruk oplost. Want ja, werkdruk, stressklachten en hard werken zijn het probleem dat je energie opraakt en je uitgeput wordt. Maar deze zaken zijn helemaal niet het probleem. Met hard werken is niets mis mee, met veel energie gebruiken is ook helemaal niets mis mee. Het probleem bij iedereen is dat er te weinig energie bijkomt. Denk maar eens aan je smartphone. Je gebruikt deze dagelijks veel en de batterij hiervan raakt een keer leeg. Maar jij legt de telefoon vervolgens toch niet op de kast? Nee, je stopt deze in de oplader. Helaas is het in deze maatschappij normaal om jezelf op de kast te leggen in plaats van in de oplader. Je bent vergeten wat jouw energie geeft, en dat is waarom je uitgeput raakt.
Lees hier hoe je signalen van een overbelast brein herkent met tips wat je zelf kunt doen.
Werkdruk ontstaat vaak niet door een lange takenlijst. Ze ontstaan door een gebrek aan energiebronnen als: autonomie, sociale steun en competentie. Als een leidinggevende zaken in eigen hand houdt, continue druk zet om te presteren of aan het micro managen slaat dan schieten werknemers in de stress. De leidinggevende haalt door dit gedrag de autonomie bij de werknemers weg. Vaak heb je het als leidinggevende zo druk dat je alleen nog maar aan het zenden bent. Je vergeet te luisteren, je oordeelt en ziet alleen de fouten die voorbij komen. Hierdoor krijg je van de werknemer weinig steun en begrip en neemt de stress alleen maar toe. Hierdoor komen werknemers in een cirkel terecht waar de onzekerheid toeneemt en de kwaliteit van het werk afneemt. Daarom is het aan te raden om leidinggevenden te trainen om de tekorten in ruimte, steun en competenties te herkennen. Hiermee voorkom je onnodige werkdruk.
Meer lezen over effectief leiderschap? Lees dan het boek ''De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'', geschreven door Stephen Covy. Het boek is een klassieker op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Je kunt het boek hier zelf aanschaffen om te lezen.
Door de problemen te herkennen is de eerste stap gemaakt. Maar vergeet niet dat het lastig is voor iedereen om te vertellen dat het niet goed gaat. Blijf daarom in contact met je werknemer. Vraag bijvoorbeeld eens:
Door werkgeluk bij werknemers te vergroten zijn ze beter in staat om het werk aan te kunnen en dat heeft veel voordelen als:
Werkgeluk vergroten kan door een paar simpele zaken aan te pakken.
Je zorgt hiermee voor gelukkige werknemers en hiermee verhoog je automatisch de productiviteit.
Zoals je hierboven hebt gelezen is werkdruk een gevolg van te weinig autonomie, te weinig steun en een gebrek aan competentie. Als team moet de werkdruk aangepakt worden want je zit niet te wachten op werknemers met een burn-out of ziekte. Het is daarom belangrijk om aan de behoefte van werknemers te voldoen, de stress en werkdruk te verminderen zodat zij kunnen opladen. Vind jij dit lastig, maar wil je de werkdruk effectief aanpakken? Neem dan contact met mij op. Ik help je om de POWer terug te brengen in je bedrijf, met het structureren en (re)organiseren van je Processen, Organisatie en Workflow.