Je brein schreeuwt om rust

Deborah

Deborah

Deborah

2020 gaat de geschiedenis in als een bijzonder jaar. Het jaar dat thuiswerken bij het nieuwe normaal hoort. Alleen thuiswerken zorgt er niet voor dat het rustiger wordt op “de werkvloer”. Privé en werk zijn moeilijker van elkaar te scheiden dan ooit. Je bent altijd bereikbaar en het gevaar om ’s avonds nog even een half uurtje door te werken ligt altijd op de loer.

Hard werken geeft je veel voldoening en iedereen heeft stresshormonen nodig om scherp te zijn. Als je thuiswerkt misschien nog wel meer, maar op deze manier belast je jezelf extra zonder dat je het realiseert. Je staat constant aan en je brein krijgt geen hersteltijd. Je brein begint signalen af te geven dat je gas terug moet nemen. Je wordt vatbaarder voor griep, alles is te veel en wat jij nodig hebt is rust! Geef je hier niet aan toe dan ligt een burn-out op de loer. Luister daarom goed naar je lichaam en herken de signalen!

Hoe herken je een overbelast brein?

Je herkent het vast wel. Je wilt iets doen maar ineens ben je vergeten wat. Of je wilt een naam noemen maar je geheugen laat je flink in de steek en je komt er niet op. Je kunt thuis niet meer je volle aandacht geven aan je partner en/of kinderen waardoor je prikkelbaar reageert. Je begint aan jezelf te twijfelen en denkt misschien dat je een enge ziekte onder de leden hebt. Een bezoek aan de huisarts is gepland maar daar zal vaak niets uitkomen. Het zijn allemaal signalen van een overbelast brein die rust nodig heeft.

Signalen overbelast brein

Iedereen, ook jij en ik vinden een beetje stress wel lekker. We hebben allemaal stress nodig om scherp te zijn en daarnaast geeft een beetje stress je energie waardoor je beter presteert. Het is wel belangrijk om gas terug te nemen en te ontspannen anders gaat je brein tegenpruttelen. Dit gebeurt niet ineens, maar beetje bij beetje, en zonder dat je het doorhebt is het te laat. Daarom is het belangrijk om de signalen te herkennen, zodat je het niet zover laat komen.

Herken je jezelf in één van onderstaande signalen? Dat zijn tekenen dat het niet zo goed met je gaat, het is erg belangrijk om aan de bel te trekken!

  • Je schouders zijn altijd opgetrokken.
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt last van hoofdpijn
  • Je springt van de hak op de tak
  • Je hebt het overzicht helemaal kwijt
  • Je voelt je onrustig
  • Je bent prikkelbaar
  • Je wilt minder contact met anderen.

 “Tussen het volhouden door mag je best even uitrusten!”

Wat kun je zelf doen?

Balans is noodzakelijk om een stressvolle werkweek en drukke periodes aan te kunnen. Zodra je signalen herkent van een overbelast brein is het belangrijk hiermee aan de slag te gaan en ze niet te negeren. Hier kun je zelf heel makkelijk aan werken. Door onderstaande tips toe te passen gaat het vaak al beter. Sommige tips zijn in het begin even wennen, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Helemaal als je de voordelen ervan ervaart.

Plan direct rust in tussen afspraken

Maak geen planning waarin elke minuut volstaat met gesprekken, vergaderingen of andere afspraken. Plan genoeg rust tussen je afspraken en laat de afspraken eens 45 minuten duren in plaats van een uur. Het scheelt maar 15 minuten maar je gaat zien dat die 15 minuten wonderen doen!

Plan hersteltijd in om echt even lekker te lummelen

Klap je laptop eens een uur eerder dicht en doe dan helemaal niets meer. Kruip op de bank met een lekkere deken en lummel weg bij een lange serie op Netflix. Gun jezelf deze tijd om weer op te laden.

Ga het gesprek aan met je omgeving, delegeer en zeg NEE

Praat met je collega’s, vrienden en familie. Leg uit dat je een stap terugneemt. Niet meer elke avond naar een afspraak, niet meer elk klusje van je collega overnemen. Leer nee zeggen en zeg ja tegen jezelf. Is nee zeggen moeilijk en wil je het leren? Lees dan deze blog eens: https://www.one2organize.nl/mindgym/

Pik een hobby en ontspan met een leuke bezigheid

Ga iets doen wat je leuk vindt. Waar je van ontspant. Bijvoorbeeld breien, punniken, sluit je aan bij een wandelgroep of ga op een sport. Stel het niet langer uit en neem die tijd voor jezelf! Je zult zien dat je er energie van krijgt.

Slaap voldoende

Een belangrijke nachtrust is belangrijk voor iedereen. Zorg voor voldoende slaap per nacht zodat je vol energie en opgeladen aan de dag begint.

Eet gezond

Probeer elke dag gezond te eten. Voldoende groente en fruit op een dag is goed voor je immuunsysteem. In drukke en stressvolle periodes is het erg belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Vermijd ook het drinken van alcohol, dit heeft zonder dat je het doorhebt invloed op je geheugen en concentratie.

Schakel hulp in!

Blijf je het met bovenstaande tips lastig vinden om te plannen? Krijg je maar geen goede verhouding tussen werk en privé en blijft je brein schreeuwen om rust? Schakel dan hulp in voordat het te laat is! Van een burn-out wordt niemand blij.

Gun je brein rust en neem contact op wij helpen je graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

One2organize draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches